مدرسه، راهی برای مقابله با آسیب ها

مدرسه به عنوان نماد آموزش و پرورش رسمی، نهادی است بنیادی که مسؤولیت خطیر هدایت و دستیابی دانش‌آموزان را به سوی کمال و شایستگی‌های پایه بر عهده دارد.   گسترش عوامل مخاطره‌آمیز روانی و اجتماعی که تربیت، هویت و سلامت کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند این نهاد را با چالش‌هایی اساسی چون رواج سبک‌های […]

مدرسه به عنوان نماد آموزش و پرورش رسمی، نهادی است بنیادی که مسؤولیت خطیر هدایت و دستیابی دانش‌آموزان را به سوی کمال و شایستگی‌های پایه بر عهده دارد.

 

گسترش عوامل مخاطره‌آمیز روانی و اجتماعی که تربیت، هویت و سلامت کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند این نهاد را با چالش‌هایی اساسی چون رواج سبک‌های زندگی نوپدید، گسترش رسانه‌ها و محصولات و صنایع فرهنگی ضد ارزشی و تربیتی، روبه‌رو کرده است که وزارت آموزش و پرورش برای مواجهه با این چالش‌ها، اقدامات گسترده‌ای انجام داده است شامل آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان در زمینه‌ شناخت آسیب‌های اجتماعی و شیوه‌های خود مراقبتی در برابر آن، ترویج پیام‌های پیشگیری در مدارس از طریق فعالیت‌های گوناگون فرهنگی و نیز اجرای برنامه‌هایی برای محافظت از دانش‌آموزان در معرض خطر است.

 

بر این اعتقادیم که «مدرسه» برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، کانون سرمایه‌گذاری است و بدین منظور، همدلی و هماهنگی خانواده‌ها، دستگاه‌ها و رسانه‌ها با نهاد مدرسه می‌تواند موجب بهبود نرخ پوشش فعالیت‌های پیشگیری، افزایش کارایی و اثربخشی برنامه‌ها، هم‌افزایی ظرفیت‌ها و سرانجام استقرار یک نظام مراقبت اجتماعی برای دانش‌آموزان شود.

 

«هفته‌ مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی» در سطح مدارس، فرصتی ارزشمند برای تمرکز سرمایه‌گذاری‌ها در نهاد مدرسه و شروعی دوباره در جهت گفت‌وگو و همت یکایک افراد جامعه درباره‌ نقش و مسئولیت خطیر اجتماعی خود در برابر کودکان و نوجوانان، شناساندن آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر و شیوه‌های محافظت از آنان و سرانجام «اقدام و عمل» در جهت کاهش این عوامل مخاطره‌آمیز و ترویج پیام‌های پیشگیری در سطح جامعه با مشارکت کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها، دستگاه‌ها و رسانه‌هاست.

 

«متن پیام سید محمد بطحایی»

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما