شما مانند او حرف نزنید!

اگر حرف‌های کودک شما برای همگان غیر از شما نامفهوم است. اصلا نگران نشوید. بین بچه‌های ۱۸ ماهه برآورد شده است که تنها ۲۵ درصد از آنچه که فرزندتان می‌گوید، می‌تواند برای دیگران قابل درک باشد. (در مقابل نیز شما فقط  ۹۵ درصد از صحبت‌های او را متوجه می‌شوید). توانایی صحبت کردن در میان کودکان […]

اگر حرف‌های کودک شما برای همگان غیر از شما نامفهوم است. اصلا نگران نشوید. بین بچه‌های ۱۸ ماهه برآورد شده است که تنها ۲۵ درصد از آنچه که فرزندتان می‌گوید، می‌تواند برای دیگران قابل درک باشد. (در مقابل نیز شما فقط  ۹۵ درصد از صحبت‌های او را متوجه می‌شوید). توانایی صحبت کردن در میان کودکان متفاوت است، تا ۳ سالگی نگران حرف زدن فرزند خود نباشید. بایدها و نبایدهایی که باید در این باره رعایت شود:

 

اگر کودک شما می‌گوید:

  • آبه- آبه.
  • من دستشویی رفته باشم.
  • به آب میوه اشاره می‌کند.
  • با حرکات سر و صورت به حیوانات پشمالو اشاره می‌کند.

.

شما نگویید:

  • آبه می‌خوای.
  • نه، رفته باشی، نیست. من رفتم.
  • من به تو چیزی نمی‌دم مگر این که آب میوه بگی.
  • آیا خرگوش صورتی خودت را می‌خوای؟

.

شما بگویید:

  • آب می‌خواهی
  • بله، شما دستشویی رفتید
  • آب میوه، تو آب میوه می‌خواهی
  • آیا خرگوش صورتی خودت را می‌خواهی یا خرس آبی‌ات؟

.

والدین در پیشرفت زبانی کودکانشان نقش کلیدی دارند. پیشرفت زبان دو بخش حیاتی حائز اهمیت است: تعداد کلماتی که کودک می‌شنود و دوم مقدار کمکی که از دیگران می‌گیرد. با تشویق و صحبت کردن بیشتر شما با کودکتان، دایره لغات او گسترش می‌یابد.  برخی از روش‌هایی که نقش اساسی در مکالمه کودک دارد:

 

بلند و رسا صحبت کردن

هر کاری که کودک شما انجام می‌دهد،‌ از لباس پوشیدن گرفته تا خوابیدن، فرصت خوبی برای استفاده از کلمات است. یک داستان دنباله‌دار، همراهی کردن با اشاره، لباست این جاست، سرت را بالا کن، لغات جدیدی را در ذهن او می‌سازد و همچنین نشان می‌دهد که هر چیزی، اسمی دارد.

 

با آهنگ و موزون صحبت کردن

از زمانی که کودکان قبل از حرف زدن با دانش حرکات آشنا می‌شوند، صحبت کردن به صورت آهنگین و با حرکات دست بازی کردن برای آن ها بسیار سودمند و مفید است. مانند: با دست مثل عنکبوت راه رفتن یا حرکات دایره‌ وار چرخ‌های اتوبوس. معمولا بچه‌ها بیشتر کلماتی را که در ترانه‌ها می‌شنوند را به آسانی به خاطر می‌سپارند.

 

کلمات را یکی یکی اضافه کردن

وقتی که فرزند نوپای شما بعضی چیزها را خود به خود می‌گوید، آن لغت را به کلمات دیگرش اضافه کنید. به عنوان نمونه، اگر او، توپ، می‌گوید به او بگویید: توپ قرمز یا توپ بزرگ. این راهکار نه تنها دامنه لغات او را افزایش می‌دهد، بلکه به او یاد می‌دهد که کلمات را ترکیب کند.

 

با اسم کلمات بازی کردن

کودک شما باید بداند که هر چیزی اسمی دارد و همچنین می‌تواند با استفاده از همین اسامی ارتباط برقرار کند. کتاب‌های مصور برای نشان دادن و نامیدن اسامی بسیار مفید است. کودک از سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی، به اسم‌های ساده متکی است. در ۱۵ تا ۱۹ ماهگی کلماتی مانند فعل دویدن، خوردن یا نشستن یا صفاتی مثل بنفش، کوچک و سرد به لغات او افزوده می‌شود. پیش از درخواست او پاسخ ندهید (مثل تیری که از تفنگ رها شود). به فرزندتان اجازه دهید تا نیازهایش را قبل از این که شما بپرسید، بیان کند.

.

اگر اغلب پس از بیدار شدن از خواب تشنه است، فورا برای او آب نیاورید. بلکه در عوض اجازه دهید تا او از شما بخواهد، سپس بگویید: تشنه هستی! الان برایت کمی آب می‌آورم. تمرین کنید و باز هم تمرین و تمرین. به فرزندتان اجازه دهید تا در هر فرصت مناسب از مهارت‌های زبانی‌اش، بخصوص با هم سن و سال‌هایش استفاده کند. وقتی که کودک شما می‌بیند که بچه‌ های دیگر صحبت می‌کنند، او نیز برای حرف زدن با دیگران تشویق می‌شود. استفاده از پستانک، شیشه شیر و لیوان‌ های دردار که باعث مکیدن به مدت طولانی می‌شوند، باعث نوک زبانی بچه‌ها شده و ممکن است حروف س و ز را ناجور تلفظ کنند.

.

تحمل کنید و صبور باشید. زمانی که کودکان دنبال کلماتی هستند که می‌خواهند بیان کنند، فرصت دهید، اگر چه معمولا برای والدین خسته کننده است. همچنین از پریدن بین حرف‌های کودکان جهت کامل کردن جملاتشان خودداری کنید. با این کار به آن ها فرصت می‌دهید تا از کلمات ذهنی خود استفاده کنند و شما توانایی‌های آن ها را باور خواهید کرد و این راه بهترین تشویق و ترغیب در همه مراحل است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما