کمک والدین در ایام امتحانات

هر کدام از ما روزی با فصل امتحانات درگیر بوده ایم و استرس ها و نگرانی های این فصل خاص را به یاد می آوریم در حالی که با یک برنامه ریزی دقیق و واقع بینانه می توانیم با این روزها نیز مانند سایر روزهای سال برخورد کنیم و به فرزندان خود کمک کنیم با […]

هر کدام از ما روزی با فصل امتحانات درگیر بوده ایم و استرس ها و نگرانی های این فصل خاص را به یاد می آوریم در حالی که با یک برنامه ریزی دقیق و واقع بینانه می توانیم با این روزها نیز مانند سایر روزهای سال برخورد کنیم و به فرزندان خود کمک کنیم با آرامش کامل این زمان را سپری کنند:

  • گام ۱

امتحانات سال تحصیلی یکی از اتفاقات مهم زندگی دانش‌آموزان است که می‌تواند منجر به استرس و اضطراب آن ها هم بشود. به همین دلیل بچه‌های کوچک‌تر به همراهی و کمک پدر و مادرشان خیلی بیشتر از روزهای عادی نیاز دارند تا بتوانند با موفقیت این روزها را سپری کنند.

 

  • گام ۲

راهنمایی‌های بزرگ‌ترها در این دوران باعث می‌شود کودک روشی برای درس خواندن خودش انتخاب کند و در آینده هم براساس آن​ ادامه دهد بنابراین مشخص است والدین باید زمان بیشتری را برای بچه‌ها اختصاص دهند تا آنها بتوانند موفقیت را تجربه کنند.

 

  • گام ۳

اجازه ندهید بچه‌ها درس‌ خواندن را تا یک روز قبل از امتحان به تعویق بیندازند. چون این کار فقط موجب می‌شود استرس و اضطراب بیشتری داشته باشند. گاهی اوقات قبل از امتحان های آسان چندین روز فرجه برای مطالعه هست و بلافاصله پس از آن امتحان یک امتحان مهم و سنگین. والدین باید دانش آموز را راهنمایی کنند تا تمام زمان را صرف درس آسان نکند چون وقتی برای دروس مهم بعدی ندارد. همراه با خود دانش آموز برایش یک برنامه زمانی تنظیم کنید تا براساس آن مطالعه را شروع کند و پیش برود.

 

  • گام ۴

میزان مطالعه دانش آموز نباید از ۱۰ ساعت در طول شبانه روز بیشتر شود؛ در غیر این صورت دانش آموز مجبور می شود از زمان استراحت و خواب شبانه خود کم کند. والدین باید در طول مدت امتحانات ساعات و لحظاتی را به استراحت و تفریح فرزند خود اختصاص دهند. این امر باعث تشویق و تخلیه هیجانی وی می شود و به او کمک می کند در طول ایام طولانی امتحانات کمتر دچار خستگی شود.

 

  • گام ۵

به هیچ وجه نگذارید بچه‌ها صبح خیلی زود بیدار شوند یا شب‌ها خیلی دیر بخوابند. قانون خواب کافی یعنی ۷ الی ۸ ساعت خواب آرام شبانه را رعایت کنید.

 

  • گام ۶

تغذیه را در این دوران جدی تر بگیرید و به دانش آموز اجازه ندهید بدون خوردن صبحانه سر جلسه امتحان حاضر شود.

 

  • گام ۷

خودتان را به کودک تحمیل نکنید؛ بعضی از بچه‌ها به حمایت بیشتری نیاز دارند در حالی که برخی ترجیح می‌دهند تنها درس بخوانند. شما باید فرزندتان را بشناسید و با توجه به روحیات او کمکش کنید.

 

  • گام ۸

سعی کنید محیطی آرام و بدون مزاحمت برای درس خواندن کودک فراهم کنید. فراموش نکنید در این روزها بچه‌ها استرس زیادی دارند و شما نباید با حرف‌هایتان آن ها را نگران‌تر کنید.

 

  • گام ۹

در ایام امتحان بهتر است تنش و دغدغه در محیط منزل به حداقل برسد تا فرزندان بتوانند با آرامش به مطالعه دروس بپردازند. محدود کردن روابط خانوادگی و پرهیز از حضور در میهمانی های شبانه یا برگزاری میهمانی های طولانی مدت به دانش آموزان کمک می کند ایام امتحانات را بهتر سپری کنند.

 

  • گام ۱۰

گاهی والدین از دبیران به عنوان دبیر رفع اشکال استفاده می کنند که این کار مفید است به شرط این که ضرورت داشته باشد و صرفا برای کسب بالاترین نمره یا اهداف نادرست دیگری نباشد. در ایام امتحان استفاده از دبیر برای تدریس خصوصی توصیه نمی شود زیرا کارایی چندانی ندارد و آموزش تزریقی در فصل امتحانات نمی تواند نتیجه مثبتی داشته باشد. این کار در نهایت ممکن است به کسب نمره غیرواقعی منجر شود و از نظر مشاوران تحصیلی مردود است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما