مدیریت دوران امتحان

نگاه شما به آزمون ها و امتحانات در روحیه فرزند شما بسیار تأثیر دارد. بعضی از والدین بیش از فرزند خود از امتحان می ترسند و با رفتارهای خود اضطرابشان را منتقل می کنند. یکی از ویژگی های خانواده های موفق، تشویق فرزندان به استقبال از کارهای دشوار و چالشی است. آن ها نه تنها […]

نگاه شما به آزمون ها و امتحانات در روحیه فرزند شما بسیار تأثیر دارد. بعضی از والدین بیش از فرزند خود از امتحان می ترسند و با رفتارهای خود اضطرابشان را منتقل می کنند. یکی از ویژگی های خانواده های موفق، تشویق فرزندان به استقبال از کارهای دشوار و چالشی است. آن ها نه تنها امتحان را به عنوان دردسر و مانع نمی بینند؛ بلکه به آن به عنوان فرصتی برای نشان دادن توانایی ها و قابلیت ها نگاه می کنند. با این طرز فکر شرکت در آزمون لذت بخش و همراه با آرامش خواهد بود. به این ترتیب مهم ترین راه آمادگی برای آزمون ها رویارویی معقول و با برنامه به جای برخوردی احساسی است.

.

با آغاز فصل امتحانات، خانواده ها به منظور موفقیت فرزندانشان اقداماتى انجام مى دهند که بعضاً موجب اضطراب و دلشوره براى فرزندانشان مى شود. بنابراین براى کاهش این اضطراب یکى از اقدامات استفاده از رژیم غذایى مناسب در این ایام است. مراقب سلامت جسمی فرزندانتان باشید، ابتلاء به بیماری های مختلف به ویژه سرماخوردگی در ایام امتحانات از بازدهی آن ها می کاهد. لذا توصیه به پوشش مناسب، مصرف میوه ها و سبزیجات و لبنیات ضروری است. تا حد امکان فضای خانه را آرام و شاد و صمیمانه نگه دارید. برای امور کم اهمیت روابط خود را با فرزندانتان بهم نریزید.از مهمانی ها و رفت و آمدها بکاهید.

.

هیچ آزمونی تصویر کاملی از توانایی ها و استعدادهای فرزند شما به دست نمی دهد. بنابراین موفق نشدن در یک امتحان نشان دهنده بی استعدادی در همه زمینه ها نیست. مثلاً درحال حاضر کنکور روشی برای انتخاب افراد برای ورود به دانشگاه است و قبول نشدن در آن به هیچ وجه نشان دهنده بی استعدادی در همه زمینه ها نیست.

.

  • نشان دهید بچه ها را به خاطر خودشان دوست دارید و ضعف درسی یا نمره کم، باعث کم شدن علاقه و محبت شما به آن ها نمی شود.
  • بهترین راه کاهش اضطراب آزمون، آمادگی است. دانش آموزانی که با برنامه ای حساب شده، خود را از قبل برای آزمون آماده می کنند، کمتر اضطراب دارند.
  •  یکی از جنبه های آمادگی برای آزمون ها آشنایی است. دانش آموزانی که با نوع سۆال ها، نحوه پاسخ دادن به آن ها، زمان آزمون و مشخصات دیگر آزمون آشنا هستند، آرامش بیشتری دارند و بهتر عمل می کنند.
  • والدین می توانند با آگاهی از اطلاعات و اخبار آزمون ها که که در رسانه های مختلف ارائه می شود، در وی امنیت خاطر ایجاد کنند.
  •  باید به فرزندتان بیاموزید که فکر کردن به نتیجه، قبل از شرکت در آزمون کار بی فایده ای است. قبل از آزمون و هنگام شرکت در آزمون تنها وظیفه ما حداکثر تلاش است. نتیجه خودبه خود مشخص خواهد شد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما