بررسی آسیب های درونی کودک

کودکان همواره جزء یکی از آسیب پذیرترین لایه های اجتماعی بوده اند. این امر مربوط به یک فرهنگ و یک مکان خاص نبوده و مسئل های تقریبا ثابت در تمام جوامع است؛ اگرچه شدت و ضعف آن به واسطه عوامل مختلف خانوادگی، فرهنگی و حقوقی تفاوت های آشکاری با یکدیگر دارد. در جامعه ما نیز […]

کودکان همواره جزء یکی از آسیب پذیرترین لایه های اجتماعی بوده اند. این امر مربوط به یک فرهنگ و یک مکان خاص نبوده و مسئل های تقریبا ثابت در تمام جوامع است؛ اگرچه شدت و ضعف آن به واسطه عوامل مختلف خانوادگی، فرهنگی و حقوقی تفاوت های آشکاری با یکدیگر دارد. در جامعه ما نیز به رغم توصیه های مختلف دینی و مذهبی در مورد برخورد با کودکان، واقعیت های اجتماعی جدید، بخشی از این قشر را در معرض آسیب های قابل توجهی قرار داده است. به نظر می رسد مسائلی که در حال حاضر جامعه با آن روبه رو شده، منجر به گسترش دامنه این آسیب پذیری و تأثیر بیشتر آن ها بر سلامت جامعه، شده است. این جا به چند مورد از آسیب های درونی کودک اشاره می کنیم:

 

۱. عدم هماهنگی پدر و مادر در تربیت

گاهی اوقات ممکن است عدم هماهنگی بین پدر و مادر به عنوان یک آسیب تربیتی محسوب شود؛ مثلاً مادر مخالف تنبیه بدنی است ولی پدر فرزندش را می‌زدند؛ همین باعث می‌شود که بین آن‌ها اختلاف ایجاد شود و در تربیت بچه تاثیر منفی بگذارد.

 

۲. اختلاف میان والدین

گاهی اوقات ممکن است والدین در تربیت با هم هماهنگ باشند، اما سر مسائل دیگر با همدیگر اختلاف داشته باشند. در این مورد وقتی کودک می‌بیند که پدر و مادر به آن‌ چیزی که می‌گویند عمل نمی‌کنند، دچار آسیب می‌شود؛ به عنوان مثال وقتی والدین به کودک می‌گویند که دعوا بد است اما خودشان در خانه دعوا می‌کنند، این بچه از این رفتارها تاثیر منفی می‌پذیرد.

 

۳. برخورد نادرست پدر و ماد با فرزند

همچنین ممکن است آسیب تربیتی در شیوه‌ی برخورد والدین با فرزند باشد؛ مثلاً والدین در عصبانیت‌ها، کودک را سرزنش کنند و همین باعث شود که بچه احساس حقارت کند.

 

۴. خرید بیش از اندازه اسباب بازی

یکی دیگر از آسیب‌هایی که در محیط ممکن است اتفاق بیفتد، خرید بیش از اندازه‌ی وسایل بازی است؛ چرا که وقتی اسباب بازی زیاد باشد، بچه‌ها نمی‌توانند رسم بازی کردن با آن‌ها را بیاموزند و به دنبال وسایل دیگر می‌روند. شاید دیده باشید برخی از کودکان با این‌که وسایل بازی زیادی دارند، اما باز به آشپزخانه می‌روند و با قابلمه بازی می‌کنند؛ یکی از دلایل آن این است که چون کودکان نمی‌توانند روی وسایل زیاد تمرکز داشته باشند، به دنبال وسایلی هستند که بتوانند روی آن‌ها تمرکز کنند.

 

۵. امکانات زیاد

یکی دیگر از آسیب‌هایی که ممکن است در محیط اتفاق بیفتد، امکانات زیادی است که ما در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهیم؛ به عنوان مثال اگر در خانه کامپیوتر، تبلت و تلفن همراه باشد، فرزندان مدام می‌خواهند با آن‌ها بازی کنند.

 

۶. عدم حساسیت در تربیت

پدر و مادرانی که بیش از حد در تربیت حساس هستند، فرزندان آن‌ها بد تربیت می‌شوند؛ دلیل آن‌هم این است که این نوع والدین با روش و اصول تربیت آشنا نیستند؛ لذا از همه روش‌ها استفاده می‌کنند که کودک خود را خوب تربیت کنند؛ حتی از روش‌های ضد تربیتی.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما