نوامبر 8
بازدید : 980
عکس : معصومه جعفری
نظرات : بدون دیدگاه
ترسناک ترین تنهایی…

امام دهم (ع) فرمود: «هرکس از خود راضی شد، مردم ناراضی و خشمگین نسبت به او زیاد خواهد بود.»

خودپسندی بیماریی است که امراض روحی و روانی بس ناگواری را در پی دارد. فرد خودپسند نسبت به دیگران خود را بالاتر می‌داند، گناهان خویش را فراموش می‌کند، عبادات و اعمال خود را بی‌نقص می‌شمارد، از خداوند انتظار پاداش داشته و بر او منت می‌گذارد، وقتی گناهان را از یاد می‌برد بطور طبیعی از خدا و مکر او نیز هراسی نخواهد داشت، به خودستایی و تعریف از خودمی‌پردازد، خود را از مشورت با دیگران بی‌نیاز می‌داند و در پی یادگیری و رفع نواقص خود برنمی‌آید بلکه در تکرار خطاهایش اصرار می‌ورزد.

 

امام علی (ع)؛ خودپسندی را با عبارت ترسناک ترین تنهایی معرفی می کند که شاید مقصود او این باشد که فرد خودپسند خود را متمایز از سایر افراد دیده و خود را از آنان جدا می کند. به عبارت دیگر از موضع و مقام بالا به آنان می نگرد و همین امر دیگران را در رابطه با او سرد و بی مهر نموده و همین امر موجبات تنهایی وی را فراهم می سازد.
.
کسی که خدا را داشته باشد برایش بس است و کسی که همه را داشته و خدای خویش را نداشته باشد، گویا هیچ کس را ندارد و در تنهایی به سر می برد چرا که خودپسندی و خودخواهی از جمله صفات خبیثه است که منشاء آفات و صفات خبیثه دیگر است و در آخر منجر به فراموشی خدا می شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما