بارداری در سنین بالا

امروزه مسئله‌ی تربیت بچه ها ربطی به سن و سال ندارد؛ بلکه به حوصله و صبر ارتباط دارد؛ درست است که زن و مرد در بزرگسالی انرژی دوران جوانی را ندارند؛ اما در خیلی از مواقع حوصله‌ ی زیادی برای تربیت بچه ها دارند. سنی که در این سؤال مطرح شد، برای بچه دار شدن […]

امروزه مسئله‌ی تربیت بچه ها ربطی به سن و سال ندارد؛ بلکه به حوصله و صبر ارتباط دارد؛ درست است که زن و مرد در بزرگسالی انرژی دوران جوانی را ندارند؛ اما در خیلی از مواقع حوصله‌ ی زیادی برای تربیت بچه ها دارند. سنی که در این سؤال مطرح شد، برای بچه دار شدن سن مناسبی است و مادر می‌تواند به راحتی باردار شود؛ اما توصیه‌ی ما این است که والدین قبل از بارداری به مراکز درمانی مراجعه کند و از خود یک چکاپ کامل بگیرد و با این کار، از بیماری هایی که ممکن است در دوران بارداری به جنین آسیب برساند، جلوگیری ‌کند.

 

امروزه برخی از زوج‌های جوان به دلایل گوناگون از فرزند دارشدن در سن مناسب باروری خودداری کرده در حالی که از عوارض احتمالی که آنها و فرزند آینده‌شان را تهدید می‌کند، خبری ندارند. ناهنجاری‌های ژنتیکی و ناباروری از جمله مهمترین این تهدیدها بوده که زوج‌ها را با چالش‌های فراوان مواجه می‌سازد.

 

حال به نظر می‌رسد با توجه به عوارض بارداری در سنین بالا جوانان باید نسبت به آینده خود و فرزندانشان هوشیار بوده و مسئولان نیز بستر این موضوع را محقق سازند و با دستانی گره کرده در جهت رفع هرچه بیشتر مشکلات اقتصادی و اجتماعی جوانان گام بردارند. این موضوع نه تنها سبب کاهش مشکلات روحی و روانی زوج‌ها شده بلکه از هزینه‌های درمان ناشی از ناباروری نیز کاسته و آینده‌ای پویا را برای ایران اسلامی رقم خواهد زد.

 

آنچه بیشتر از همه در رابطه والد و فرزندی می‌تواند موثر باشد تا با هم رابطه‌ای خوب داشته باشند، درک متقابل است. وقتی این دو همدیگر را درک کنند و احساسات و عواطف یکدیگر را بشناسند، بهتر می‌توانند در ایجاد ارتباط با هم موفق باشند. هم والدین و هم فرزندان می‌توانند با استفاده از برخی راهکارها، شکاف نسل‌ها را پر کنند و با همدیگر به راحتی کنار بیایند. شکاف نسل‌ها یعنی بین بینش‌ها و گرایش‌های نسل پیشین و نسل جدید تفاوت و تمایز است. شکاف نسل‌ها یعنی تفاوت فرهنگی، اجتماعی، رفتاری و… که جوان‌ترها با افراد مسن‌تر دارند.

در واقع اختلاف سنی این دو دسته باعث شده است که هر کدام از دنیایی دیگر بیایند و تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند. البته در این میان والدین و فرزندانی هم پیدا می‌شوند که با هم یک رابطه موثر و صمیمانه و متقابل دارند و حرف‌های یکدیگر را می‌فهمند.  برای این‌که والدین بتوانند همراه فرزندان خود باشند، باید فاصله‌ها را از میان بردارند. شاید در نگاه اول تلاش برای از بین بردن فاصله‌ها سخت باشد؛ اما باید گفت که وقتی رابطه شما با فرزندتان نزدیک نباشد، حل مشکلات سخت‌تر می‌شود و نگرانی‌ها بیشتر.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما