بروز مشکلات تربیتی در مهاجرت به خارج

با توجه‌ به‌ این که‌ خصوصیات‌ انسان ها جدای‌ از ارث‌ و تربیت‌ خانوادگی‌ حاصل‌ شرایط‌ حاکم‌ بر جامعه‌ ای ست‌ که‌ در آن‌ زندگی‌ می‌کنند، اولین‌ قدم‌ برای بررسی مشکلات تربیتی کودکانی که درخاج از کشور زندگی می کنند، این‌ است‌ که‌ ببینیم‌ در هر یک‌ از این‌ جامعه‌ چه‌ شرایطی‌ حاکم‌ است‌ و […]

با توجه‌ به‌ این که‌ خصوصیات‌ انسان ها جدای‌ از ارث‌ و تربیت‌ خانوادگی‌ حاصل‌ شرایط‌ حاکم‌ بر جامعه‌ ای ست‌ که‌ در آن‌ زندگی‌ می‌کنند، اولین‌ قدم‌ برای بررسی مشکلات تربیتی کودکانی که درخاج از کشور زندگی می کنند، این‌ است‌ که‌ ببینیم‌ در هر یک‌ از این‌ جامعه‌ چه‌ شرایطی‌ حاکم‌ است‌ و این‌ شرایط‌ باعث‌ بروز چه‌ ویژگی های اخلاقی و رفتاری در شهروندان‌ این‌ جامعه‌ می‌شود.

 

خلقیات‌، عادات‌ و آداب‌ و رسوم‌ که‌ هویت‌ انسان‌ را تشکیل‌ می ‌دهد با گذشت‌ زمان‌ ریشه‌های‌ عمیق‌تری‌ می ‌یابد. این‌ عادات‌ و آداب‌ که‌ ریشه‌ در زندگی‌ جمعی‌ و روابط‌ خانوادگی‌ و قومی‌ ما دارد، در مهاجرت‌ دچار بحران‌ می‌شود. توضیح‌ اینکه‌ پس‌ از مهاجرت‌ جا و مکان‌ و زندگی‌ مانوس‌ و مالوفی که‌ مهاجر به‌ آن‌ خو کرده‌ است بهم‌ می‌ریزد. علاوه‌ بر آن‌ شان‌ اجتماعی،‌ هویت‌ ملی‌ و شغلی‌ و گاهی‌ هویت‌ سیاسی‌ و حزبی‌ او از دست‌ می‌رود. در چنین‌ شرایطی‌ اگر مهاجر از اعتماد به‌ نفس‌ و هویت‌ فردی‌ استواری‌ برخوردار نباشد، احساس‌ نوعی‌ پوچی‌، بی‌ ارزشی‌، تنهائی‌، بیگانگی‌ و نهایتا خود گم‌ کردگی‌ می‌کند.

 

به طور مثال خانواده هایی وجود دارند که تربیت دینی فرزندانشان برایشان امری مهم و حیاتی است اما در خارج از مرزهای اسلامی خانواده ها با مشکلات تربیتی مذهبی مواجه هستند در این مجال چند راهکار ارائه می گردد:

 

الف. شرکت در مجالس و محافل مذهبی

اولین نکته این است که اگر مراکز و محافل دینی و مذهبی در آن کشور وجود دارد، حتماً با آن‌جا ارتباط برقرار کنند. همان طور که می‌دانید کشور ما  در کشور‌های دیگر رایزن فرهنگی دارد که هم مسئولیت برنامه‌ریزی‌ های فرهنگی را برای ایرانی‌ های مقیم آن‌جا بر عهده دارد و هم مسائل فرهنگی مرتبط بین دو کشور را بررسی می‌کند؛ بنابراین، حتماً از آن‌ها اطلاعاتی را درباره‌ی مراکز مذهبی و دینی بگیرند و خود را با آن مراکز مرتبط سازند.

 

ب. استفاده از کتاب های مفید

نکته‌ی دومی که باید به آن توجه کنند، شناسایی یک سری از کتاب‌های مفید و استفاده از آن‌ها است.

 

ج. شناسایی سایت های مذهبی

والدین می‌توانند سایت‌های مذهبی و دینی را شناسایی کنند و فرزندانشان را با آن سایت‌ها مرتبط کنند. امروزه حتی برخی از این سایت‌های مذهبی ما از امکان مشاوره‌های آنلاین برخوردار هستند؛ لذا همان لحظه می‌توانند ورود پیدا کنند و سؤال خود را بپرسند و جواب بگیرند.

 

د. ارتباط با افراد دین شناس

راهکار دیگر این است که اگر می‌توانند، حتماً از افرادی که مورد نظر خود آن‌ها است و می‌دانند که افراد توانمندی در حوزه‌ی مسائل دینی و تربیتی هستند، مشورت‌گیری کنند.

 

ه. توکل به خدا و ارتباط با او

ما یک نکته‌ای را نباید فراموش کنیم و آن این است که خدا همه جا هست و ما باید ارتباط بین خود و خدا را تقویت کنیم. اگر والدین آن مسیر و خط ارتباطی خود را با خداوند متعال حفظ کنند، بهترین زمینه را برای الگو گیری فرزندشان فراهم کرده‌اند؛ زیرا بهترین الگوی بچه‌ ها پدر و مادرها هستند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما