نوامبر 7
بازدید : 952
نظرات : بدون دیدگاه
تقویت رفتارهای درست

درخواست های مودبانه بچه ها را تقویت کنید، نه نالیدن ها و فریاد زدن هایشان را یا سربه سر گذاشتن ها و کج خلقی ها و قهر کردن هایشان را. سعی کنید بحث و گفت وگو های آرامی که در بین تان وجود دارد را چند برابر کنید، نه مجادله کردن و پافشاری و جنگیدن […]

درخواست های مودبانه بچه ها را تقویت کنید، نه نالیدن ها و فریاد زدن هایشان را یا سربه سر گذاشتن ها و کج خلقی ها و قهر کردن هایشان را. سعی کنید بحث و گفت وگو های آرامی که در بین تان وجود دارد را چند برابر کنید، نه مجادله کردن و پافشاری و جنگیدن هایی که گاه و بی گاه بین تان به وجود می آید.

 

روانشناسان رفتاری روشی را توصیه می کنند که به آن تقویت مثبت می گویند. اگر بخواهیم آن را خیلی ساده معنی کنیم بعنی فقط به رفتار مناسب پاداش بده. این روش به ما کمک می کند فرزندان خود را به رفتاری که مایلیم سوق دهیم. وقتی که از فرزند خود تشکر می کنیم از او تعریف می کنیم، او را تشویق می کنیم، از او قدر دانی می کنیم و به کار های خوب فرزندمان توجه نشان می دهیم، آن ها را تشویق می کنیم به کار های خوبی که اکنون انجام می دهند ادامه دهند.

.

همه ما اشتباه می کنیم. کودکان بخاطر بی تجربگی و عدم بلوغ بیشتر مستعد اشتباه کردن هستند. شما از این رفتار نا مناسب می توانید به عنوان فرصتی برای آموزش فرزند خود استفاده کنید فرصتی که به کمک آن می توانید عواقب بد یک رفتار ناشایست را برایش روشن کنید.

وقتی که فرزند شما به رفتار ناشایست خود ادامه می دهد دو انتخاب برای شما وجود دارد. یا با ناخشنودی خود نتیجه کارش را به او بفهمانید یا می توانید به او پیشنهاد دهید که خود برای کار ناپسندی که انجام داده تنبیهی در نظر بگیرد. یا در صورت لزوم می توانید برای او عواقبی در نظر بگیرید.

.

هر فردی در طول زندگی خود سعی دارد، رفتارهای پاداش آور را انتخاب کند و از انتخاب رفتارهایی که به تنبیه منجر می شود، بپرهیزد. پاداش‌ در تقویت رفتار مطلوب و مثبت تاثیرگذار است. پاداش شامل لبخند زدن، بغل کردن، نوازش کردن، بوسیدن، تحسین کردن و تماس‌چشمی است. توجه یا صحبت‌های محبت‌آمیز، کار‌های آسانی هستند و این خیلی خوب است که کودکان وقتی یک کار خوب انجام می‌دهند، تحسین شوند به خاطر اینکه کودکان برای رفتار‌های خوب‌شان به پاداش احتیاج دارند. والدینی که در لبخند زدن، بغل کردن و تحسین کردن خسیس هستند، از تاثیر پاداش دادن به رفتار درست کودک شان غافلند.
.
اگر کودکی اتاقش را تمیز می‌کند یا با انجام کار‌های کوچک به والدینش کمک می‌کند باید از او قدردانی شود تا در آینده هم به انجام آن‌ها ادامه دهد.تحسین کردن در صورتی برای تقویت رفتار کودک موثر است که آن رفتار‌خاص را تحسین کنیم و نه خود او را. مثلا وقتی کودک اتاقش را تمیز و مرتب می‌کند باید به او بگویید که اتاقش خیلی خوب و تمیز شده، چراکه خیلی موثرتر از این است که بگویید تو دختر یا پسر خوبی هستی.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما