اخلاق مادر و تغذیه نوزاد

مادران باید از هر‌گونه افکار منفی و حتی تعامل با افرادی که صفات منفی اخلاقی دارند، خودداری کنند. مادران باید مثبت اندیش و به مسائل معنوی توجه ویژه‌ای داشته باشند. تغذیه ی اولیه ی نوزادان موضوع بسیار مهمی است. اهمیت این مسئله تنها به آن دلیل نیست که ما حق انتخاب داریم ، بلکه امروزه […]

مادران باید از هر‌گونه افکار منفی و حتی تعامل با افرادی که صفات منفی اخلاقی دارند، خودداری کنند. مادران باید مثبت اندیش و به مسائل معنوی توجه ویژه‌ای داشته باشند. تغذیه ی اولیه ی نوزادان موضوع بسیار مهمی است. اهمیت این مسئله تنها به آن دلیل نیست که ما حق انتخاب داریم ، بلکه امروزه دریافته ایم که رفتارهای ما از ابتدا میتواند در رشد احساس امنیت کودک تاثیر گذار باشد.

 

نوزادمان بسیار ظریف و متکی به ماست؛ بنابراین غذادادن به کودک کافی نیست. نگرشی که برای غذا دادن به کودک داریم نیز در این میان مهم است. به عبارت دیگر میتوان گفت که کودک نه تنها نسبت به غذا واکنش نشان می دهد بلکه در برابر ما نیز عکس العمل نشان خواهد داد.

 

والدین زودرنج و کم حوصله ممکن است اشتها و گوارش نوزاد را به همان میزان که یک غذای نامناسب تاثیر منفی دارد به مشکل دچار کنند. نه سینه ی مادر و نه شیشه قادر به حل این مسئله نیستند. انتخاب این دو روش آن قدرها هم مهم نیست بلکه نحوه ی غذا دادن به او از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.
.
اگر مادر در زمان تغذیه کودک هدف های زیر را دنبال کند، می تواند در تغذیه کودک خود موفق باشد:
  • نیازهای تغذیه ای کودک را تامین کند
  • احساس استقلال کودک را در خوردن غذا برآورده سازد
  • عکس العمل مناسب و یکنواختی در مقابل رفتارهای کودک ابراز کند
  • ذائقه او را به انواع مواد غذایی عادت دهد
  • محیط سرشار از محبت و صمیمت و بدور از جنجال در زمان غذا خوردن فراهم کند
  • سفره غذا را در شرایط مناسب که خاطره دلپذیری ایجاد کند فراهم کند

 

کودکان در حین صرف غذا می توانند رفتارهای زیر را داشته باشند:

لج کردن غذا خوردن شکایت کردن گریه کردن زدن به در و دیوار همکاری نکردن راه رفتن بی هدف اذبت کردن داد زدن لب و لوچه آویزان کردن ناله کردن پاسخ سربالا دادن پرت کردن ابزار غذا تلف کردن اوغ زدن رد کردن غذا این ها مثال هایی از رفتار های نامناسب  هنگام غذا خوردن هستند. خوردن غذا با دست خوردن غذا با قاشق نشستن آرام در کنار سفره پذیرفتن بسیاری از انواع غذاها دادن پاسخ به درخواست های مادر از انواع رفتارهای مناسب هستند.

 

همان طور که می دانیم؛ نوزادان باید از شیر مادر تغذیه کنند، ولی از۶ ماهگی به بعد می‌توان به تدریج از حریره‌هایی مانند حریره بادام، برنج و فندق نیز استفاده کرد. در صورت کم‌بودن شیر مادر می‌توان از شیر گاو نیز به تدریج برای تغذیه نوزاد مصرف کرد. مادران برای زیاد شدن شیرشان بهتر است از دَم‌کرده رازیانه (پنج واحد)، شوید (یک واحد)، زنیان (یک واحد)، زیره سبز (یک واحد) مصرف کنند. برای این منظور آن‌ها باید یک قاشق غذاخوری از این گیاهان را در چهار لیوان آب جوش بریزند و این دَم‌کرده با کمی نبات یا عسل میل کنند. مصرف این دمنوش علاوه بر ازدیاد شیر مادران نقش موثری در رفع نفخ و دل‌درد نوزادان و مادر نیز دارد.

 

 

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما