مصرف استامینوفن و بیش فعالی

بهتر است مادران در دوران بارداری استامینوفن مصرف نکنند این دارو تاثیر مستقیمی بر مغز جنین خواهد گذاشت و باعث ابتلای آن  ها به مشکلات رفتاری خواهد شد و خطر بیش فعالی و اتیسم را در آن ها افزایش خواهد داد پس سعی کنید در دوران بارداری از قرص مسکن استفاده نکنید و جنین خود […]

بهتر است مادران در دوران بارداری استامینوفن مصرف نکنند این دارو تاثیر مستقیمی بر مغز جنین خواهد گذاشت و باعث ابتلای آن  ها به مشکلات رفتاری خواهد شد و خطر بیش فعالی و اتیسم را در آن ها افزایش خواهد داد پس سعی کنید در دوران بارداری از قرص مسکن استفاده نکنید و جنین خود را در معرض اختلالات روان پزشکی قرار ندهید مصرف مرتب مسکن استامینوفن عوارض رفتاری زیادی برای جنین خواهد گذاشت.
.
زنانی که در دوران بارداری از استامینوفن به عنوان یک مُسکن بی‌خطر استفاده می‌کنند بیشتر احتمال دارد فرزندشان در آینده به مشکلات رفتاری مبتلا شود. استامینوفن اولین انتخاب زنان باردار به عنوان یک مسکن بی‌خطر است در حالی که مصرف این مسکن باعث می‌شود احتمال تولد نوزادان مبتلا به مشکلات رفتاری از جمله بیش‌فعالی افزایش یابد. مصرف این نوع مسکن می‌تواند فرآیند رشد مغز را در نوزاد متولد نشده متوقف سازد. مصرف مرتب مسکن استامینوفن در دوران بارداری خطر تولد نوزادان مبتلا به مشکلات رفتاری را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد.
.
همچنین کودکان مبتلا به مشکلاتی چون بیش فعالی از مادرانی متولد شده‌اند که در دوران بارداری از قرص مسکن مصرف کرده‌اند. استامینوفن داروی مسکنی است که در طول بارداری مصرف می‌شود اما مطالعات جدید حاکی از ارتباط مصرف این دارو با افزایش خطر ابتلا به اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD) در کودک است. هر چند این ارتباط به طور خاص به مصرف طولانی مدت این دارو یک ماه یا بیشتر محدود می‌شود.
.

مقدار مناسب مصرف

  • این قرص مانند ایبوپروفن عوارض جانبی ندارد.
  • اما مصرف بیش از اندازه آن باعث مشکلاتی از جمله مشکلات کبد برای مادر و جنین می شود.
  • قرص استامینوفن به مقدار ۶۵۰ میلی گرم وجود دارد که پزشک توصیه می کند هر چهار ساعت یا حداقل چهار بار در روز مصرف شود.
  • مصرف قرص استامینوفن در روز بیش از سیصد میلی گرم خطرناک می باشد.

.

زمان مصرف

  • خانم بارداری که در سه ماهه اول بارداری، استامینوفن مصرف می کند احتمال پیشرفت بیش فعالی را در نوزاد حدود ۹ درصد افزایش می دهد.
  • در سه ماهه اول بارداری، هورمون های اندوکرین و سیستم عصبی در حال رشد هستند و با مصرف استامینوفن، سرعت رشد آن ها کم می شود.
  • مادری که در سه ماهه سوم بارداری، استامینوفن مصرف می کند، احتمال بیش فعالی را در جنین حدود ۲۸ درصد افزایش می دهد.
  • مادری که در سه ماهه دوم و سوم بارداری و یا تمام نه ماه قرص استامینوفن مصرف کند، احتمال بیش فعالی را در جنین ۶۸ درصد افزایش می دهد.
  • در واقع هیچ قرص ۱۰۰ درصد در طول بارداری بی ضرر نیست. اما پیش از مصرف هر قرص باید با پزشک مشورت کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما