نوامبر 2
نویسنده : نرجس سروش
بازدید : 2360
نظرات : بدون دیدگاه
رفتار والدین در بلوغ دختران

در سنین بلوغ دختران از نظر روحی بسیار حساس و عصبی می‌شوند. گاهی در برخی دختران تغییرات رفتاری بدی بروز می‌کند. لجبازی مهم‌ترین ویژگی این دوران است و به تدریج با استقرار بلوغ این نشانه‌ها‌ی رفتاری کمرنگ‌تر می‌شوند. والدین باید نسبت به این سن و رفتارهای خاص این سن آگاهی داشته باشند و با صبوری […]

در سنین بلوغ دختران از نظر روحی بسیار حساس و عصبی می‌شوند. گاهی در برخی دختران تغییرات رفتاری بدی بروز می‌کند. لجبازی مهم‌ترین ویژگی این دوران است و به تدریج با استقرار بلوغ این نشانه‌ها‌ی رفتاری کمرنگ‌تر می‌شوند. والدین باید نسبت به این سن و رفتارهای خاص این سن آگاهی داشته باشند و با صبوری و مهربانی با دخترشان برخورد کنند.

 

در گذشته در بسیاری از قبایل وقتی که دختر برای اولین بار بالغ می‌شد و با دلهره به سراغ خانواده‌اش می‌آمد و خبر قاعدگی‌اش را می‌داد و والدین طبق رسم قبیله‌ای خود سیلی محکمی به دختر می‌زدند. امروزه برخی خانواده‌ها‌ هم در مواجهه با اولین قاعدگی فرزندشان برخوردهای بدی از خود بروز می‌دهند. در صورتی‌که وقتی دختری به مادرش رجوع می‌کند و با نگرانی خبر اولین قاعدگی را که دچارش شده می‌دهد، خانواده باید با او با نرمی ‌و مهربانی صحبت کنند.

 

فرزندان خود را از چگونگی بلوغ آگاه کنید. لازم است مادران قبل از وقوع بلوغ و شروع اولین قاعدگی از چند وقت قبل، با بیان حالت‌ها‌ و چگونگی این دوران، دخترانشان را از نظر ذهنی آماده کنند تا فرزندانشان به محض رؤیت قاعدگی گیج و دستپاچه نشوند.

 

زمان بیان شرایط بلوغ برای هر دختری متفاوت است و تشخیص زمان مناسب بر عهده مادران است. بهتر است این مباحث را در زمانی که دختران در ایام امتحانات و استرس‌ها‌ی درسی نیستند بیان کرد و خوب است با توجه به رشد جسمی دختر این مباحث پیگیری شود؛ به عنوان مثال وقتی که مادر متوجه جوانه زدن نوک پستان‌ها‌ در دخترش شد، بهترین زمان بیان این شرایط و آمادگی دادن برای دوران بلوغ است. هر چند که اولین قاعدگی به اندازه خود برای دختران استرس‌ آور است، ولی مادران می‌توانند با توضیحات و آموزش‌ ها‌ی لازم قبل از بلوغ، میزان این تنش و استرس را تا حد زیادی پایین آورند.

 

بلوغ دختران را به آن ها تبریک بگویید. رفتارهای والدین در لحظه حساس بلوغ برای دختران خاطره‌ای ماندگار خواهد شد. پس چه بهتر است که والدین خاطرات خوشی را برای فرزندانشان رقم بزنند. بهترین برخورد یک مادر در برخورد با دخترش که دچار اولین قاعدگی شده، این است که به او تبریک بگوید، به این جهت که او هم وارد جامعه بانوان شده و بالاخره مرز کودکی را رد کرده و می‌تواند به واسطه همین بالغ شدن روزی طعم مادری را بچشد.

 

  • پدرها زمان بلوغ دخترشان چه کنند؟

دختر هم برای پدر است و هم برای مادر؛ و به همین دلیل پدرها هم باید در جریان بلوغ دخترانشان باشند. این یک مسئله بسیار مهم است که مادرها باید پدرها را از اولین قاعدگی و همچنین از سایر دوران‌ها‌ی ماهانه دخترشان با خبر کنند.

 

نباید در پروسه بلوغ دختران پدرها به حاشیه بروند، بلکه در این دوران لازم است که پدر با مهربانی بیشتری با دخترش برخورد کند و او هم در کنار مادر برای کم تنش گذراندن دوران بلوغ دخترشان تلاش کند. گذشته از این مطلب، پدر هم باید بداند عصبی بودن و پرخاشگر بودن دخترش به چه علت است و با اطلاع از این شرایط قطعاً پدران هم می‌توانند برخوردهای مفیدی داشته باشند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما