تاثیر مدیریت اقتصادی مادر بر فرزند

اگر چه بار اصلی مدیریت اقتصادی خانواده بر دوش مرد خانه است، اما بانوی خانه هم دست‌کمی از مردش ندارد، این شمایید که حساب دخل و خرج زندگی به دستتان است و برای هر هزینه مترقبه‌ای دچار دلهره و نگرانی می‌شوید! مدیریت اقتصادی، یک هنر است.   بانوی خانه با سر و سامان دادن امور […]

اگر چه بار اصلی مدیریت اقتصادی خانواده بر دوش مرد خانه است، اما بانوی خانه هم دست‌کمی از مردش ندارد، این شمایید که حساب دخل و خرج زندگی به دستتان است و برای هر هزینه مترقبه‌ای دچار دلهره و نگرانی می‌شوید! مدیریت اقتصادی، یک هنر است.

 

بانوی خانه با سر و سامان دادن امور اقتصادی خانه زحمت شوهر را در کسب معیشت ارج می نهد، می کوشد از روی صداقت و دلسوزی، احساس مسئولیت و محاسبات و اندیشه خود دخل و خرج خانواده را تحت کنترل در آورد، اقتصاد آن را سامان دهد و و ضع زندگی را بهتر و زمینه را برای اداره مناسب تر خانه فراهم کند. مادران مدیر، قانع و صرفه جو، فرزندانی به همین گونه تربیت می کنند و مادران اسراف کار، تجمل پیشه و مصرف گرا نیز فرزندانی تنوع طلب و مصرف زده به جامعه تحویل می دهند.

 

پیشرفت در زندگی و توفیق در آینده نیازمند برنامه‌ریزی است و برنامه‌ریزی مالی، مجموعه‌ای از پیش بینی‌های مالی است که فرد را برای داشتن یک زندگی با آرامش و آسایش در آینده دور و نزدیک، آماده می‌کند. تعیین اهداف و تقسیم‌بندی آن ها به اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت یکی از مهم‌ترین اصول برنامه‌ریزی محسوب می‌شود. یک برنامه‌ریز موفق، باید در انتخاب اهداف دقت کافی داشته باشد؛ اهداف انتخاب شده نه تنها باید قابل وصول باشد بلکه لازم است هماهنگی منطقی بین اهداف نیز وجود داشته باشد.

 

در یک برنامه‌ریزی مالی کامل و دقیق، وضعیت اقتصادی امروز فرد یا خانواده بررسی می‌شود و اهداف مالی فردای نزدیک و دور نیز مورد نظر قرار می‌گیرد تا با توجه به آن ها، روش یا روش‌های حصول این اهداف یا قابل دسترس بودن آن ها مورد توجه قرار گیرد. برنامه‌ریزی مالی جنبه‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد که صرفا شامل پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری هنگفت در منابع سرمایه‌گذاری خاص نمی‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها ‌فقط بخش کوچکی از یک برنامه‌ریزی جامع است.

 

سرمایه‌گذاری با پس‌انداز متفاوت است، در سرمایه‌گذاری شما با توجه به قدرت فکری‌تان، مبلغی از درآمد خود یا همسرتان را در انجام کاری به گردش درمی‌آورید که نه‌ تنها به وسیله آن کسب درآمد می‌کنید بلکه در سود و زیان آن کار نیز شریک می‌ شوید و بی‌شک سرمایه‌ گذاری در دراز مدت فواید خود را نشان می‌دهد، این در حالی است که پس‌ انداز همیشه قابل دسترس است، با آن نمی‌توان کسب درآمد کرد و همیشه برای روز مبادا اندوخته می‌شود.

 

شما به عنوان بانوی یک خانه می‌توانید هم سرمایه‌گذار باشید و هم پس اندازکننده! زیرا اگر بپذیرید تمام اسباب و کالای مصرفی در زندگی‌تان سرمایه است و استفاده صحیح از آن ها پس‌انداز، بی‌تردید سعی خواهید کرد با مصرف درست، از اسباب‌ تان بخوبی مراقبت کنید که دیرتر خراب شود تا مجبور نباشید مبلغی را برای تعمیر یا خرید دوباره آن ها پرداخت کنید و در عوض بتوانید این هزینه‌های مازاد را پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کنید.

 

رعایت اعتدال در مصرف داشته باشید، تا جایی که مصرف برایتان مطلوبیت دارد، خرج کنید. حساب و کتاب کردن و برنامه‌ریزی برای تعادل مهم است، هزینه‌ها را دسته‌بندی کنید، ابتدا سراغ ضروری‌ترین‌ها بروید و در صورت ممکن از کالاهای جایگزین استفاده کنید. با توجه به درآمدتان خرج کنید. اگر درآمدتان کم است، اما خرج‌تان زیاد، بهتر است خیلی از هزینه‌ها را کم کنید، البته اگر درآمد بالایی هم دارید باید سعی کنید میانه‌روی داشته باشید و زیاد خرج‌تراشی نکنید.

 

اولین گام در آموزش مهارت های اقتصادی به فرزندان تصحیح عملکرد والدین است. در شیوه دوم، والدین یا مربیان به گونه ای مستقیم عمل می کنند. مثلاً درباره مسائل اقتصادی با فرزندان گفتگو می نمایند یا در هنگام خرید تذکرات لازم و آموزش های ضروری را به آن ها می دهند یا در خانه در مورد مصرف آب، برق، مواد غذایی، نگهداری وسایل و… امر و نهی می کنند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما