حریم خصوصی در فضای مجازی

 از زمانی که کودک چشم باز می‌کند، مادر یا پدر با گوشی موبایل بالای سر او ایستاده‌اند و با یک چشم مسلح جزیی‌ترین اتفاقات روزانه کودک را ضبط می‌کنند. این ماجرا هر روز از صبح تا شب تکرار می‌شود. کودک نخستین تجربه دندان درآوردن، نخستین گام برداشتن، نخستین تجربه استخر رفتن، آفتاب گرفتن، مهمانی رفتن، […]

 از زمانی که کودک چشم باز می‌کند، مادر یا پدر با گوشی موبایل بالای سر او ایستاده‌اند و با یک چشم مسلح جزیی‌ترین اتفاقات روزانه کودک را ضبط می‌کنند. این ماجرا هر روز از صبح تا شب تکرار می‌شود. کودک نخستین تجربه دندان درآوردن، نخستین گام برداشتن، نخستین تجربه استخر رفتن، آفتاب گرفتن، مهمانی رفتن، حمام رفتن، از پوشک گرفته شدن و بسیاری تجربیات دیگر از این قبیل را نه‌تنها با فامیل بلکه گاه با هزاران فالورر که هیچ آشنایی با آن ها ندارد، در میان می‌گذارد.

.

آدم‌ها در زندگی خود حریم‌هایی دارند که تنها افراد خاصی را به آن راه می‌دهند. این حریم‌های متفاوت در بین افراد مختلف با فرهنگ، جنس و نژاد مختلف متفاوت است و این حریم در افراد مختلف دارای دامنه‌های متفاوت است. برخی معتقدند حریم شخصی همانند یک حباب فرضی است که همه افراد اجازه وارد شدن به آن را ندارند و در صورت ورود افراد متفاوت به این حریم، حباب‌ می‌ترکد و دیگر حریم شخصی معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد. شاید به جرأت بتوان گفت که در همه جوامع حریم شخصی از اهمیت بالایی برخوردار است و در قوانین کشورهای مختلف به‌کرات به موضوع حریم خصوصی و شخصی اشاره شده است.

.

خطرات حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات برای همه کاربران به خصوص کودکان وجود دارد. کودکان گروه آسیب پذیری از کاربران آنلاین هستند، زیرا اغلب آگاهی و ظرفیت پیش بینی عواقب احتمالی (مثلا افشای اطلاعات شخصی آنلاین در اینترنت) را ندارند و این در حالی است که حفاظت‌های موجود ممکن است برای حفاظت حریم خصوصی و امنیت موثر ناکافی باشد.

.

امنیت اطلاعات به طور کلی چالشی برای کاربران اینترنت است. با این حال کودکان به طور خاص در معرض خطرات امنیت اطلاعات ناشی از کد مخرب (مثلا بدافزار و جاسوس‌ افزارها) هستند. آن ها از خطرات آگاهی ندارند و از خدمات با ریسک بالاتر، شامل نرم‌افزارهای مخرب استفاده می‌کنند. به عنوان مثال جرائم آنلاین مانند آلوده کردن کامپیوتر خانواده که والدین از آن برای بانکداری آنلاین استفاده می‌کنند در کمین کودکان قرار دارد.

.

جاسوس‌ افزار تجاری، در وب‌ سایت‌های کودکان قرار داده می‌شود و در دستگاه کاربر ذخیره می‌شود تا رفتار آنلاین او را نظارت کند. این اطلاعات ممکن است برای اهداف دیگر (به عنوان مثال بازاریابی آنلاین) استفاده شود. این موضوع در دپارتمان حفظ حریم خصوصی اطلاعات کودکان (برای کودکان، مدارس و خانواده‌ها، وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش) مورد بررسی قرار گرفته است.

.

علاوه بر فراگیری رسانه‌های اجتماعی بین گروه‌های مختلف سنی جامعه، در موارد بسیاری نیز دیده می‌شود که والدین به نیابت از فرزندان خود، حضور آن ها را در رسانه‌های اجتماعی رقم می‌زنند. هر کسی حق دارد حریم خصوصی اش را نسبت به سطح استفاده اش از شبکه های اجتماعی تنظیم کند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما