آموزش مدیریت مالی

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی موجود، آرزوی هر پدر و مادری است که فرزندش بتواند در آینده مدیریت مالی زندگی خود را به خوبی به عهده بگیرد و پول خود را در هر شرایطی به خوبی مدیریت کند.

کودکانی که در خانه با مباحث پولی و مالی مواجه نشده‌اند، احتمالاً در آینده درک درستی از این مقوله نخواهند داشت و نمی‌توانند زندگی مالی خود را به درستی مدیریت کنند. عدم گفتگو درباره پول یکی از بزرگترین خطاهای والدین است که آینده فرزندان آنها را نابود خواهد کرد. حتی اگر صحبت کردن در این زمینه برای شما دشوار و مایه نگرانی است، باز هم وظیفه پدر و مادر بودن ایجاب می‌کند تا مهارت‌های مالی را به کودکان خود آموخته و آن ها را برای آینده آماده سازید.

 

بهتر است متناسب با سن و شخصیت کودک خود، برنامه‌ای را برای آموزش مالی او آماده سازید و بر اساس این برنامه گام بردارید. امروزه با توجه به شرایط اقتصادی موجود، آرزوی هر پدر و مادری است که فرزندش بتواند در آینده مدیریت مالی زندگی خود را به خوبی به عهده بگیرد و پول خود را در هر شرایطی به خوبی مدیریت کند.

.
۱- مفهوم پول
در قدم اول، کودکان را با سکه و پول های خرد آشنا کنید. ارزش و بهای آن ها را به آنان یاد دهید و تشویق کنید سکه هایشان را در یک قلک پس انداز کنند. هر کاری را که در حال انجام آن هستید برایشان شرح دهید. مثلا زمانی که در حال نوشتن یک چک هستید، یا از دستگاه خودپرداز و کارت عابر بانک خود استفاده می کنید یا زمانی که در مغازه خواربار فروشی خریدهای خود را حساب می کنید،…. همه این کارها را می توانید با جزئیات و به زبان ساده و قابل فهم برایشان توضیح دهید. کودکان بسیار باهوش هستند و بسیاری از مفاهیم مالی را با مشاهده عملکرد شما و تقلید از رفتارتان می آموزند.
.
۲- حساب پس انداز
درباره مراحل افتتاح یک حساب پس انداز و فواید و مزایای آن با کودکان خود صحبت کنید. به آن ها نشان دهید چگونه سود پولشان در یک حساب بانکی به مرور رشد می کند و با افتتاح یک حساب جاری بانکی در حضور کودک، این موضوع را برای وی به تفصیل شرح دهید.
۳- پول تو جیبی
وقتی کودکان از والدین خود پول توجیبی دریافت می کنند، به طور غیر مستقیم مهارت های اولیه بودجه بندی را فرا می گیرند. آن ها می آموزند چگونه پول توجیبی خود را برای اولویت هایشان تقسیم بندی کنند؛ بدین سان با مدیریت پول خود، مهارت های مدیریت مالی شان به مرور پیشرفت می کند.
.
۴- آموزش مفرح
شما می توانید آموزش مفاهیم مالی را با بازی همراه سازید تا یادگیری را آسان تر و جذاب تر کنید. این بازی ها که در جهان به بازی های پولی معروف هستند، کودکان را به یادگیری مفاهیم مالی تشویق و ترغیب می سازند.
.
۵- اجازه ی خطا
اجازه دهید گاهی کودکان پول خود را هدر دهند و بابت این کار سرزنش نشوند. این روش یکی از ابزارهای سودمند آموزشی است تا کودکان از عواقب کار خود آگاه شوند و بفهمند ولخرجی و هدر دادن پول خود، تنها به ضرر خودشان تمام می شود. پس به آن ها اجازه تجربه این موقعیت را بدهید اما وقتی به کمک و پشتیبانی نیاز داشتند پشتشان را خالی نکنید و آن ها را هدایت و راهنمایی کنید.
.
۶- دستمزد
اجازه دهید پول در بیاورند. اجازه دهید کودکانتان مشاغل تابستانی را تجربه کنند یا برای خود کارآفرینی های کوچک راه بیندازند یا در قبال کمک به والدین پول دریافت کنند. تجربیاتی از این قبیل، به کودک کمک می کند تا بیشتر و بهتر درباره تجارت و کسب و کار یاد بگیرد و آموخته هایش را به کار ببندد.
.
۷- آموزش بودجه بندی
این موقعیت را برای فرزند خود فراهم کنید که برای یک ماه از زندگی خانواده برنامه ریزی و هزینه ماهانه خانه را بودجه بندی کند تا از این طریق مهارت های بودجه بندی را تمرین کند و بهبود ببخشد.
.
۸- مفهوم مالیات
با زبانی ساده و ‌کودکانه ماهیت مالیات را برای کودک توضیح دهید و از چگونگی کارکرد آن صحبت کنید. درباره فواید پرداخت به موقع مالیات و جرایم در صورت پرداخت نکردن آن، بگویید.
.
۹- امور خیریه
از همان آغاز کودکی مفهوم نوع دوستی را به فرزندان خود آموزش دهید و حس کمک به هم نوع را در آن ها تقویت کنید. در این صورت احتمال این که آنان در آینده جزو خیران ممتاز شوند بسیار زیاد است.
.
۱۰- برنامه ریزی بلندمدت
کودکان را با فواید و ‌منافع پس اندازهای بلند مدت و‌ وام های طولانی مدت آشنا کنید و درباره هزینه های احتمالی دوران تحصیل، بازنشستگی و خرید خانه و خودرو با آن ها به گفت وگو بنشینید و برایشان شرح دهید چگونه می توانند با استفاده از پس انداز ها و وام های بلندمدت ، هزینه های امور مهم زندگی را تامین کنند.
.
۱۲- مفهوم سرمایه گذاری
زمانی که کودکان با مفاهیم ابتدایی مالی و امور بانکی آشنا شدند می توانید آن ها را با بازار بورس آشنا کنید. انواع بازارهای مناسب بورس و صندوق های سرمایه را برایشان تشریح کنید و از کارکردهای هر کدام برایشان بگویید.
.
۱۳- تعیین هدف
هر موفقیت مالی که در زندگی هر شخصی اتفاق می افتد، به طور حتم جزو اهداف آن شخص در زندگی بوده است. کودکان خود را تشویق کنید تا برای خود اهداف مالی تعیین کنند، سپس برای آن ها پس انداز و برای رسیدن به آن تلاش کنند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما