تاثیر درخت کاری بر کودک

مهم ترین عناصری که محیط مطلوب و مناسب را برای انسان فراهم آورده، آب و گیاه و جانوران است که در این میان نقش درختان برای انسان به جهاتی حیاتی تر است، زیرا درختان ریه های زمین را برای انسان شکل می بخشد. این گونه است که انسان بی درختان نمی تواند زیست مطلوبی داشته […]

مهم ترین عناصری که محیط مطلوب و مناسب را برای انسان فراهم آورده، آب و گیاه و جانوران است که در این میان نقش درختان برای انسان به جهاتی حیاتی تر است، زیرا درختان ریه های زمین را برای انسان شکل می بخشد. این گونه است که انسان بی درختان نمی تواند زیست مطلوبی داشته باشد. باید به سمتی برویم که کاشت درخت و نهال صرفا هدف نباشد بلکه به سمت نهادینه کردن فرهنگ کاشت درخت و نهال و حفظ و نگهداری و جلوگیری از قطع درختان موجود برویم.

 

یکی از فرهنگ های خوبی که در جامعه باید ایجاد شود کاشت درخت به نام نوزاد متولد شده است که مراقبت از این درخت را بعد از سن ۱۰ سالگی به نوزاد متولد شده بسپاریم و این کودک را در راستای حفظ درخت و محیط زیست و فضای سبز تربیت کنیم. سپردن نگهداری درخت به کودک به صورت خودکار کودک را در راستای حفظ درخت تربیت می کند و در آینده این کودک هرگز به سمت از بین بردن و قطع درختان قدم بر نمی دارد.

 

باید فرهنگ درخت و نگهداری و حفظ آن را در جامعه نهادینه کنیم. باید فرهنگ کاشت درخت برای نوزادان مورد توجه قرار گیرد و با توسعه فرهنگ کاشت درخت برای نوزادان حفظ درختان و توسعه فضای سبز در جامعه را رواج داد. رسانه ها نقش مهمی در ترویج فرهنگ درخت کاری و توسعه فضای سبز توسط مردم دارند و باید رسانه ها قدم های بلند تری بردارند.

 

تشویق کودک به کاشت درخت، خود دعوت به یک همکاری برای رسیدن به هدفی مشترک می باشد.  همکاری یعنی کودکان بتوانند در انجام یک کار دسته‌ جمعی با دیگران شریک شوند و نقشی را به‌ عهده بگیرند. لازمه همکاری کردن این است که کودکان بدانند همه برای یک هدف مشترک باید تلاش کنند و برای انجام درست نقش خود باید صبور باشند و به دیگران احترام بگذارند.

 

قبل از رسیدن به مرحله اول می‌توانید از فرصت استفاده کنید و به کودکان که از انجام پیشنهاد جدید شما به وجد آمده‌اند بخواهید تا در انجام برخی از کارهای مقدماتی به شما کمک کنند. مثلا اگر نیاز دارید اول حیاط خانه را جمع و جور کنید و بعد سراغ کاشت نهال یا درخت بروید، ازکودکان بخواهید در جمع‌کردن آنجا کمک حال شما باشند.

 

قدم اول: پیشنهاد تهیه نهال درختی را با کودکان در میان بگذارید تا آن ها فکر کنند و بگویند چه کارهایی لازم است و چه وسایلی لازم دارید؛ حتی گروه کاشت خانواده شما باید شامل چه کسانی باشد و هرکس چه نقشی می‌تواند انجام دهد.

 

قدم دوم: خرید نهال درخت می‌تواند یک گردش کوتاه را هم ایجاد کند و باعث اوقات خوشی از تجربه همکاری شود. این تجربه‌های خوش می‌تواند در ایجاد یک صفت خوب به شما کمک کند. اگرکودکان از موضوعی خاطره خوب پیدا کنند، برای پذیرش آن آماده‌تر می‌شوند.

 

قدم سوم: به بهانه کاشت درخت باید نحوه کاشتن و نیازهای یک درخت را به کودک آموزش دهید، پس راه‌های تحقیق را با او انجام دهید. راهنمایی پدر بزرگ یا مادربزرگ، کتاب‌ها یا سایت‌های آموزشی می‌توانند برای شروع کار مفید باشد. اتفاقا این حرکت آهسته برای کاشت درخت قدرت صبر و تحمل بچه‌ها را افزایش می‌دهد.

 

قدم چهارم: درخت را با کمک هم و طبق نقشی که هرکدام از شما به‌عهده گرفته‌اید بکارید.

 

کمک گرفتن از کاشت گیاهان و بعد سپردن مسئولیت مراقبت دائمی از آنها به کودکان، یکی از فرصت‌های خوب آموزش مسئولیت‌پذیری است که کم کاری در آن نتیجه عینی و قابل درکی مثل از بین رفتن گیاه یا درخت را در پی دارد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما